شرق شناسان و مورخان متفق القولند که ایرانیان نزدیک به سه هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و آذر ماه را که درازترین و تاریک ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می مانند، در کنار یکدیگر خود را سرگرم می کنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند و با به روشنی گراییدن آسمان (حصول اطمینان از بازگشت خورشید در پی یک شب طولانی و سیاه که تولد تازه آن عنوان شده است) به رختخواب روند و لختی بیاسایند. واژه یلدا، از دوران ساسانیان که متمایل به به کارگیری خط (الفبای از راست به چپ) سریانی شده بودند به کار رفته است. یلدا- همان میلاد به معنای زایش- زاد روز یا تولد است که از آن زبان سامی وارد پارسی شده است. باید دانست که هنوز در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مرکب شب چله استفاده می شود پیشتر، ایرانیان (مردم سراسر ایران زمین) روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خور روز و دی گان؛ می خواندند و به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود. در این روز عمدتاً به این لحاظ از کار دست می کشیدند که نمی خواستند احیاناً مرتکب بدی کردن شوند که میترائیسم ارتکاب هر کار بد کوچک را در روز تولد خورشید گناهی بسیار بزرگ می شمرد. هرمان هیرت، زبان شناس بزرگ آلمان که گرامر تطبیقی زبان های آریایی را نوشته است که پارسی از جمله این زبان ها است نظر داده که دی- به معنای روز- به این دلیل بر این ماه ایرانی گذارده شده که ماه تولد دوباره خورشید است. باید دانست که انگلیسی یک زبان گرمانیک (خانواده زبانهای آلمانی) و از خانواده بزرگ تر زبان های آریایی (آرین) است. هرمان هیرت در آستانه دی گان به دنیا آمده بود و به زادروز خود که مصادف با تولد دوباره خورشید بود، مباهات بسیار می کرد. مراسم شب یلدا (شب چله) از طریق ایران به قلمرو رومیان راه یافت و جشن «ساتورن» خوانده می شد. جشن ساتورن پس از مسیحی شدن رومی ها هم اعتبار خود را از دست نداد و ادامه یافت که در همان نخستین سده آزاد شدن پیروی از مسیحیت در میان رومیان، با تصویب رئیس وقت کلیسا، کریسمس (مراسم میلاد مسیح) را ?? دسامبر قرار دادند که چهار روز و در سال های کبیسه سه روز بیشتر از یلدا فاصله ندارد و مفهوم هر دو واژه هم یکی است. از آن پس این دو میلاد تقریباً باهم برگزار می شده اند.آراستن سرو و کاج در کریسمس هم از ایران باستان اقتباس شده است، زیرا ایرانیان به این دو درخت مخصوصاً سرو به چشم مظهر مقاومت در برابر تاریکی و سرما می نگریستند و در خور روز؛ در برابر سرو می ایستادند و عهد می کردند که تا سال بعد یک نهال سرو دیگر کشت کنند. فردوسی به استناد منابع خود، یلدا و خور روز، را به هوشنگ از شاهان پیشدادی ایران (کیانیان که از سیستان پارس برخاسته بودند) نسبت داده و در این زمینه از جمله گفته است: که ما را ز دین بهی ننگ نیست به گیتی، به از دین هوشنگ نیست همه راه داد است و آیین مهر نظر کردن اندر شمار سپهر آداب شب یلدا در طول زمان تغییر نکرده و ایرانیان در این شب، باقیمانده میوه هایی را که انبار کرده اند و خشکبار و تنقلات می خورند و دور هم گرد هیزم افروخته و بخاری روشن می نشینند تا سپیده دم بشارت شکست تاریکی و ظلمت و آمدن روشنایی و گرمی (در ایران باستان، از میان نرفتن و زنده بودن خورشید که بدون آن حیات نخواهد بود) را بدهد، زیرا که به زعم آنان در این شب، تاریکی و سیاهی در اوج خود است. خور روز (دی گان)- یکم دی ماه- در ایران باستان در عین حال روز برابری انسان ها بود. در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری را نداشت و کارها داوطلبانه انجام می گرفت، نه تحت امر. در این روز جنگ کردن و خونریزی، حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود. این موضوع را نیروهای متخاصم ایرانیان می دانستند و در جبهه ها رعایت می کردند و خونریزی موقتاً قطع می شد و بسیار دیده شده که همین قطع موقت جنگ، به صلح طولانی و صفا انجامیده بود.
دیر زمانی است كه مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان مراسمی را برپا میدارند كه در میان اقوام گوناگون، نامها و انگیزههای متفاوتی دارد. در ایران و سرزمینهای همفرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام میبرند كه همزمان با شب انقلاب زمستانی است. بسیاری از ادیان نیز به شب چله مفهومی دینی دادند. در آیین میترا (و بعدها با نام كیش مهر)، نخستین روز زمستان به نام «خوره روز» (خورشید روز)، روز تولد مهر و نخستین روز سال نو بشمار میآمده است و امروزه كاركرد خود را در تقویم میلادی كه ادامه گاهشماری میترایی است و حدود چهارصد سال پس از مبدأ میلادی به وجود آمده؛ ادامه میدهد. فرقههای گوناگون عیسوی، با تفاوتهایی، زادروز مسیح را در یكی از روزهای نزدیك به انقلاب زمستانی میدانند و همچنین جشن سال نو و كریسمس را همچون تقویم كهن سیستانی در همین هنگام برگزار میكنند. به روایت بیرونی، مبدأ سالشماری تقویم كهن سیستانی از آغاز زمستان بوده و جالب اینكه نام نخستین ماه سال آنان نیز «كریست» بوده است (در کتاب عشایر و طوایف سیستان و بلوچستان نوشته ایرج افشار سیستانی، در فصل فرهنگ عامیانه مردم سیستان، از این ماه با اندکی تغییر به اسم «كواز» نام برده شده است) شب یلدا تنها چند روزی با کریسمس که به باور بیشتر فرقه های مسیحی شب تولد عیسی مسیح است فاصله دارد. علاوه بر آن بعضی عناصر موجود دراین مراسم مانند درخت کریسمس به باورهای ایران باستان نزدیکی دارد (سرو ودیگر گیاهان سبز در مراسم آئینی ادیان باستانی ایران وجود داشته و تا امروز هم شاخه های سرو در مراسم اوستا خوانی و گهنبارهای زرتشتیان دیده می شود). به این دلایل ارتباط این دو جشن بحث های فراوانی بخصوص از جانب ایرانیان و ایران پژوهان به همراه داشته است. و اکنون راحت تر به این باور خواهیم رسید که درخت کورگز سیستانیان (که بارز ترین نمونه آنرا در درون و اطراف آرامگاه بی بی دوست شاهدیم) با درخت سرو زرتشتیان و درخت کاج عیسویان در جشن کریسمس، همسوئی تاریخی دارد . هندوانه در شب يلدا
ادگاه اصلی هندوانه، هندوستان است به همین خاطر، وجه تسمیه آن (هند وانه) به معنای میوه هند معروف شده است. این سرطان ها شامل: سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ بوده است.
هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است كه نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود بلكه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد كه برای ما نا شناخته است. به همین دلیل سعی كرده ایم طی این مطلب، فواید بی شمار آن را برای شما بیان كنیم .
هندوانه منبع غنی ویتامینA( به شكل بتاكاروتن ) و ویتامینCمی باشد. این میوه پرفایده التهاباتی را كه در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.
همچنین منبع خیلی خوبی از آنتی اكسیدان كاروتنوئیدی بنام لیكوپن می باشد. لیكوپن یك رنگدانه شیمیایی است كه باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می شود و اثرات ضد اكسیدانی قوی دارد. این آنتی اكسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیكال های آزاد را خنثی می كند.
رادیكال های آزاد مولكول هایی هستند كه باعث تخریب بسیاری از بافت های بدن می شوند.
اثرات تخریبی رادیكال های آزاد در بدن شامل موارد زیر است:
1- باعث اكسیده شدن كلسترول می شوند، در نتیجه كلسترول به دیواره رگ های خونی می چسبد و می تواند باعث بروز حملات قلبی و سكته شود .
2- باعث انقباض و بسته شدن راههای تنفسی و درنتیجه تشدید حملات آسم می شوند.
3- باعث افزایش التهابات ناشی از استئوآرتریت1 و آرتریت روماتوئید2 می شوند، در نتیجه تخریب مفاصل را در این شرایط بیشتر می كنند .
4- باعث آسیب سلول های دیواره روده و تبدیل آنها به سلول های سرطانی می شوند .
خوشبختانه ویتامینCو بتا كاروتن بعنوان آنتی اكسیدان های قوی ( كه هر دو در هندوانه به مقدار فراوان وجود دارند)، رادیكال های آزاد را به دام انداخته و از اثرات مخرب آنها در بدن جلوگیری می كنند .
در تعدادی از مطالعات علمی ثابت شده است كه دریافت بالای ویتامینCو بتاكاروتن، خطربروز بیماری های قلبی، اسپاسم راه های تنفسی در بیماری آسم و سرطان روده را كاهش می دهد و نیز شدت علائم استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را كم می كند .
یك لیوان هندوانه 20درصد نیاز روزانه به ویتامینCو 14 در صد نیاز روزانه به ویتامینAرا تامین می كند.
هندوانه از لحاظ ویتامین های گروه Bنیز كه برای تولید انرژی لازم هستند، غنی است و منبع خوبی از ویتامین هایB1،B6،B5(اسید پانتوتنیك)، بیوتین (یك نوع ویتامینB) و نیز منیزیوم، پتاسیم و فیبر غذایی است. پس می توان گفت كه دارای ارزش غذایی بالایی است.
هندوانه دارای آب فراوان و انرژی كمی است در نتیجه نسبت به سایر میوه ها ، مواد مغذی بیشتری در هر كالری دارد كه نشان دهنده اثرات مفید آن در بهبود سلامتی بدن است .
لیكوپن آنتی اكسیدان قوی است كه در گوجه فرنگی بخصوص محصولات پخته آن، هندوانه و انبه به مقدار فراوان وجود دارد و جذب آن از محصولات پخته گوجه فرنگی مثل سس و رب گوجه فرنگی كه مقدار كمی روغن مثل روغن زیتون داشته باشند، به خوبی صورت می گیرد.
مطالعات زیادی در مورد لیكوپن و اثرات ضد سرطانی آن انجام شده است و نشان داده بر خلاف سایر رنگدانه های غذاهای گیاهی كه فقط در حیوانات موثر بوده اند، لیكوپن در مطالعات انسانی هم دارای اثرات ضد سرطانی بوده است.
مطالعه جدیدی در سال 2003 میلادی نشان داد، بیمارانی كه دارای پولیپ آدنومی روده بزرگ3 بوده اند ( كه زمینه ساز سرطان روده است)، لیكوپن خونشان 35 در صد پایین تر از افراد سالم بوده است. همچنین بتاكاروتن موجود در خونشان، 5/25 در صد كمتر بوده كه این تغییر مهم نیست.
ولی تحقیقات جدید ثابت كرده است، فقط مقدار پایین لیكوپن خون (كمتر از70 میكروگرم در لیتر) و كشیدن سیگار، دو عامل خطر مهم در بروز پولیپ آدنومی روده هستند.مقدار كم لیكوپن خون خطر بروز بیماری فوق را 230 درصد و كشیدن سیگار 302 درصد افزایش می دهد كه تاثیر بسیار چشمگیری است.
خاصیت آنتی اكسیدانی لیكوپن، از بیماری های قلبی نیز پیشگیری می كند. جلوگیری از آسیبDNAموجود در گلبول های سفید خون نیز به دلیل اثر آنتی اكسیدانی لیكوپن است.
خودروهای تولیدی یا مونتاژی ایران
تیبا یا خودرو ملی شرکت سایپا، (با نام پیشین مینیاتور)
تیبا پنج دنده بوده و موتور آن دارای ۸۰ اسب بخار قدرت میباشد و سرعت آن حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ومجهز به ترمز دیسکی چرخ جلو با سیستم خنک کنندهاست.
طراحی بدنه تیبا توسط متخصصان ایرانی در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، طراحی موتور در آلمان، سیستم ترمز آن با همکاری بوش آلمان انجام شده و پلت فورم کاملآ ایرانی است
این خودرو از سال ۱۳۸۹ در سایپا کاشان تولید می شود.
نام تیبا
«تیبا» در لغت نامه دهخدا آهو معنی شدهاست. در این لغت نامه آمدهاست: تیبا (هزوارش) به زبان زند و پازند آهو را گویند. در راستای تغییر نام مینیاتور بیش از ۹۰ هزار نام پیشنهادی به شرکت سایپا ارائه شد که پس از بررسی توسط کمیته تغییر نام مینیاتور مورد پایش قرار گرفت
ریو
ریو یک خودرو سواری، محصول شرکت کیا موتورز کره جنوبی است. ریو در ایران توسط شرکت سایپا تولید میشود.
زانتیا
حداکثر سرعت:۱۶۰ کیلومتر در ساعت
موتور ۴سیلندر
گنجایش موتور: ۲۴۰۰ سی سی
توان: ۱۰۵ اسب بخار در ۴۸۰۰ دور
تورک:۱۹۰ نیوتن متر در۲۴۰۰ دور
گیربکس دستی ۴ سرعت
طول: ۵٫۷۴ متر
عرض: ۱٫۹۵ متر
ارتفاع:۱٫۸ متر
وزن:۲۳۰۰ کیلوگرم
ظرفیت باربری:۶۰۰ کیلوگرم
حجم باک:۶۴ لیتر
مصرف سوخت در بزرگراه :۸٫۷۵ لیتر در صد کیلومتر
فرمان:هیدرولیک و دارای تنظیم تلسکوپی
رنو ۲۱ (Renault ۲۱)
رنو ۲۱ (Renault ۲۱) خودرویی است که در مارسی، فرانسه، بورسا، ترکیه، کلمبیا، پکن، تمدن چین و آرژانتین تولید شدهاست. طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو، خودروهای موتور جلو-چهار چرخ متحرک بوده طول آن در حالت طبیعی ۴٬۴۶۲ میلیمتر (۱۷۵٫۷ اینچ) و عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۷۱۵ میلیمتر (۶۷٫۵ اینچ) و ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۴۱۵ میلیمتر (۵۵٫۷ اینچ) است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۳ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن ۲CV بوده و ۱٫۹ میلیون دستگاه از آن تولید شدهاست. ژیان توسط فرانسویها و در مقابله با فولکسواگن آلمان ساخته شد و هدف آن تولید خودرویی متناسب با شهرها و نیازهای خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود. تولید ژیان از دهه ۳۰ آغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمتهای فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدلهای گوناگون گشت. این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس ۱۹۴۸ رونمایی شده و گفته میشود تا سال ۱۹۹۰ که در مدلهای مختلفی که تولید کرده حدود ۵میلیون دستگاه فروش داشتهاست. از مدلهای آن میتوان dyane، ۲CV، Ami، Mehari و SM و یک نسخه اِستیشِن با نام Acadiane را نام برد این خودرو حتی مدل ۴wd هم داشته که به اسم ۲CV Sahara تولید شدهاست. مدل موجود در ایران Dyane است که در دهه ۷۰ میلادی تولید شد. خودروی ژیان در فرانسه با نام دو شوو (Deux Chevaux) معروف است، دو شوو در زبان فرانسوی به معنای دو اسب است که بیانگر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است. محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است. در واقع، ژیان پاسخ سیتروئن به مدل رنو ۴ بود که بعد از معرفی آن در سال ۱۹۶۱ باعث سقوط فروش مدل ۲CV شد. این اتومبیل مانند cv۲ از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک میشود بهره میبرد. موتور این اتومبیل در ابتدا همانند cv۲ از حجم ۴۳۵ سی سی برخوردار بود اما در ادامه تولید آن حجم موتور به ۶۰۲ سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد. شرکت اتومبیل سازی سایپا این اتومبیل را در ایران مونتاژ کردهاست.
پژو آردی
پژو آردی خودرویی است که پوسته خارجی (شکل ظاهری بدنه) و تقویت پوسته آن مطابق پژو ۴۰۵ و عمده قطعات نیروی محرکه آن مطابق پیکان ۱۶۰۰ است. این خودرو که با نظارت شرکت پژو در ایران خودرو ساخته میشد و با دیفرانسیل عقب است، با استفاده از دو حرف نام لاتین دیفرانسیل عقب (Rear wheel drive) دوحرف RD ا نتخاب و در کنار نام پژو قرا ر گرفت و به این ترتیب خودرویی با نام پژو RD نام گذاری شد.
تولید این خودرو هم اکنود در ایران خودرو متوقف شده و تولید آن با پژو روآ جایگزین شده است
پژو پارس
پژو پارس خودرویی محصول ایران خودرو است. این خودرو تغییر چهره یافتهٔ پژو ۴۰۵ است. خودرو پژو پارس با نام داخلی اکس۹ (به انگلیسی: X9) در ابتدا با نام پژو پرشیا به بازار عرضه شد ولی چندی بعد به پژو پارس تغییر نام داد. پژو پارس تاکنون در چهار نوع پارس معمولی، پارس ۱۶ سوپاپ (به انگلیسی: Pars 16V)، پارس اِگزک (به انگلیسی: Pars Exec) و پارس ئیالاکس (به انگلیسی: Pars ELX) تولید و عرضه شده است
پژو ۲۰۶
پژو ۲۰۶ یک خودروی سواری تولید شرکت پژو میباشد، به جهت هندلینگ مناسب، جذابیت ظاهری و هچنین گزینههای گوناگون و فراوان در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد و در ایران با ۶ تیپ تولید و عرضه میگردد. اگرچه در سال 2010 در بسیاری از کشورهای اروپایی تولید آن متوقف شد، اما فروش آن با نام 206+ در اروپا از سال 2009 آغاز شد.
پژو ۴۰۵
پژو ۴۰۵ یک خودرو ی خانوادگی در کلاس سدانهای بزرگ میباشد که برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو ارائه شد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ مقام خودروی برگزیدهٔ اروپا را از آن خود کرده بود.
تندر ۹۰
تندر ۹۰ خودرو رنو مدل لوگان ال ۹۰ است که در ایران توسط شرکت رنو پارس که کنسرسیومی از شرکتهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو است، برای تولید تندر ۹۰ و مگان تشکیل شدهاست
این خودرو در اروپا با نام داچیا لوگان تولید میشود.
این خودرو بر پایه پلاتفرم ایکس نود طراحی شدهاست
رانا
رانا یک خودرو ایرانی محصول ایران خودرو است. این خودرو بر روی پلتفورم ایکس ۱۲ یا همان پژو ۲۰۶ اسدی ساخته شدهاست. رانا به معنای روندهاست. رانا محصول پروژهای با کد X۱۲ است که پیشتر با نام پیکان جدید شناخته میشد.
رانا بعد از سمند و تیبا، سومین خودرو ملی محسوب میشود. بر اساس برآوردها میبایست تعداد ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو در سال ۱۳۸۹ تولید میشد
سریر
سریر، یک خودروی تشریفاتی محصول ایران خودرو است.
به دلیل عدم وجود یک خودروی تشریفاتی در کشور، ایران خودرو به فکر ساخت یک خودروی تشریفاتی (با ایجاد تغییر در سمند معمولی) افتاد. البته با تغییراتی در پژو ۴۰۵ آن را به عنوان تشریفاتی و در تعداد بسیار کم تولید کردند ولی جوابگوی نام یک خودروی تشریفاتی نبود. سمند سریر از نظر ظاهری دقیقاً مثل سمند LX است با این تفاوت که بر طول خودرو حدود ۳۰ سانتیمتر اضافه شده که در بین درب جلو و عقب و برای ایجاد فضای بیشتر سرنشین عقب است. همچنین رینگ آلومینیومی و تایر پهن برای حفظ تعادل در سر پیچها به آن اضافه شده. در داخل خودرو از چرم استفاده شده که نمای زیبایی به آن میدهد. در قسمت عقب خودرو و در پشت هر صندلی جلو، یک مانیتور LCD کوچک وجود دارد که با استفاده از سیستم پخش VCD و MP۳ که در قسمت عقب تعبیه شده میتوان فیلمهای مورد نظر را در داخل اتومبیل تماشا کرد. همچنین بر حسب سفارش در قسمت عقب یک یخچال نیز نصب میشود. دو عدد سینی باز شو هم برای سرنشینان عقب درون صندلی نصب شده. رنگ دستگیره دربها به رنگ نقرهای تغییر کرده و یک جعبه سی دی در قسمت عقب وجود دارد. طول سمند سریر (لیموزین) ۴۷۱ سانتیمتر و عرض آن ۱۷۲ سانتیمتر است
سمند سورن
سمند سورن مدل تغییر شکل یافتهٔ سمند معمولی و سمند LX است.این خودرو اولین بار در ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ توسط گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد (دو سال پس از ارائه سمند معمولی توسط ایران خودرو).به گفته شرکت سازنده، «سورن» با کسر حرف «ر» واژهای ترکی به معنای «پیش برنده»و با فتحه «ر» به معنای شجاع و دلیر و نام یکی اقوام قدیم ایرانی است.
تفاوت ظاهری این خودرو با سمند معمولی، طراحی بیرونی بدنه و آپشنهای قابل سفارش در این خودرو است. تفاوت داخلی خودرو نسبت به سمند : ستون فرمان تلسکوپی است که در صورت تصادف از داخل جمع شده و مانع از آسیب دیدن راننده میشود، کمتر وارد شدن صدای موتور به داخل اتاق، داشتن یک ایربگ در سورن معمولی و دو ایربگ در مدل ELX، تنظیم گودی کمر صندلیهای جلو علاوه بر ۵ تنظیم دیگر موجود در مدل LX، تنظیم نور چراغهای جلو توسط کلید از داخل، تنظیم مقدار نور صفحه کیلومتر و داشبورد، شارژر موبایل و... داخل کنسول، ترمز ABS مجهز به EBD و حداقل داشتن تمام امکانات سمند LX .
وزن سورن تیپ یک هزار و ۲۲۰ کیلوگرم، طول آن ۴ و نیم متر، عرض آن ۱/۷ متر و ارتفاع آن ۱/۴ متر است و ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۵۰۰ لیتر است. موتور سورن تیپ یک XU۷JPL۳ بوده و دارای ۴ سیلندر است. حجم موتور این خودرو هزار و۷۶۱ سی سی و حداکثر توان آن ۱۰۰ اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن ۱۵۳ نیوتن بر متر است . رینگهای این خودرو آلومینیمی و ۱۵ اینچ ( مانند زانتیا و پارس ELX ) می باشد .
شرکت ایران خودور برای طراحی سمند سورن از شرکتهای بینالمللی دعوت کرد که نهایتا پیشنهاد یک شرکت انگلیسی به سرپرستی «راس هیوار» انتخاب شد. طراحی سمند معمولی نیز توسط یک شرکت انگلیسی انجام شده بود.
سمند
سمند یکی از اتومبیلهای ساخت ایران خودرو است. هم اکنون مدل جدید این خودرو با نام سمند سورن وارد بازار شدهاست. مدلهای دیگر سمند عبارتاند از: سمند LX و سمند سریر. این خودرو نسبت به تولیدات کارخانجات معتبر جهانی دارای ضعفهای زیادی میباشد و طراحی موتور، بدنه و شاسی آن توسط شرکتهای انگلیسی و فرانسوی انجام شد و قالبهای اصلی آن ژاپنی میباشدو جیگ و فیکسچرهای آن وهمچنین طراحی خط تولیدش کار شرکت کرهای ووشین میباشد.
سمند که خودروی ملی نیز نامیده میشود بر اساس پلتفورم پژو ۴۰۵ ساخته شدهاست. طراحی بدنه خودرو در شرکت فرست اتوموتیو که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفتهاست، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییرات جزیی در آن صورت گرفت. موتور این خودرو نیز ساخت پژو است که البته موتور 1700cc Turbo دوگانه سوز نیز برای آن توسط ایران خودرو با همکاری آلمان با نام EF7 ساخته شده است. قالبهای اصلی بدنه خودرو (قطعات بیرونی یا به اصطلاح قالبسازان آتر) ساخت شرکت میازو ژاپن می باشد. این خودرو در سال ۱۳۸۵ به روسیه صادر شد.همچنین این خودرو با نام سنتا اورو (به معنی اسب تندرو) در کشور ونزوئلا به فروش میرسد.
پـِیکان
پـِیکان نام گونهای خودروی سواری ایرانی است که شرکت ایران خودرو تولید آن را از سال ۱۳۴۶ خورشیدی آغاز کرد و در حدود ۴۰ سال آن را ادامه داد. از سال ۱۳۴۶ پیکان با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید میشد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک.
محرم آمد و ماه عزا شد
مه جانبازی خون خدا شد
جوانمردان عالم را بگویید
دوباره شور عاشوار به پا شد
بزرگترین فلسفه قیام حسینى - درس های عاشورا , مقالات محرم ,

1 ـ ریشه كن كردن مظالم حكومت اموى
یكى از بزرگترین فلسفه قیام حسینى ایستادگى در برابر ظلم و ستم بى حساب حكومت اموى مخصوصا نسبت به شیعیان و تصفیه حساب حكومت با شیعه بود .
مـظالم حكومت اموى بى حد و حصر و در شمار نمى آید كه ما فقط به چند نمونه آن اشاره مى كنیم :
الف ـ سلب امنیت :
حكام امـوى براى آنكه بیشتر بر مردم مسلط گردند و حق نفس كشیدن را حتى از مردم سلب كنند در سراسر كشور اسلامـى چنان ترس و وحشتى به وجود آورده بودند كه فوق آن مـتـصور نبود، افـراد بى گناه را به جاى گناهكار و مطیع را به جاى مخالف مجازات مى كردند، با ظن و گـمـان و تـهمت افراد را تحت فشار قرار مى دادند، نیكان و خوبان را بدون مـحاكمه به زندان مى انداختند.
هیچـكس بر مـال و جان خود ایمن نبود و لذا حسین علیه السلام قیام كرد تا این ستمها و ظلم ها را ریشه كن نماید.
ب ـ تحقیر امت اسلامى :
یكى از كارهاى خطرناك حكومت اموى تحقیر و اذلال و خوار ساختن مؤمنان مخصوصا شیعیان امـیرالمؤمنین حضرت على بن ابیطالب علیه السلام بوده است ، و یكى از نشانه هاى این تحقیر داغ نهادن بر صورت و گردن برخى از شیعیان یعنى همان طورى كه دامها را به مـنظور شناسائى بر گونه و سر و گوش آنها داغ مى نهند و یا غلامان زر خرید حبشى را عـلامـت بردگى با داغى نشان مى گذاشتند، با شیعیان و مؤمنین راستین و دوستان على علیه السلام چنین مى كردند حسین علیه السلام قیام كرد تـا باب عـزت و آزادى را بر روى آنان بگشاید و از این كابوس خـطرناكى كه حیات و زندگـى آنان را در گرداب عمیقى قرار داده است نجات بخشد، چـنانكه در تـاریخ ثـبت است حجاج بن یوسف ثـقـفـى، گـردن انس بن مـالك و سهل بن سعد و دست جابر بن عبدالله انصارى را به جرم دوستى با على علیه السلام داغ نهاد.1
2ـ دفع ظلم از شیعه
حسین عـلیه السلام از مـشاهده ظلم هایى كه از ناحیه معاویه بر شیعیانش می گذشت در رنج بود كه ستـم بر آنان را به حد اعـلا رسانیدند، خـونهایشان را بدون دلیل مـى ریخـتـند، حتى بزرگانى را كه نمى توانستند مستقیما با آنها مواجه گردند و عـلنا آنها را بكشند ترور مى كردند، و در این زمینه بى شرمى را بجایى رسانیدند كه مـعـاویه به كشتن یاران على افتخار مى كرد، چنانچه به حسین علیه السلام اظهار داشت : یا ابا عبدالله مى دانى كه یاران پدرت را كشتیم و آنان را حنوط كردیم و كفن نمودیم و بر آنها نماز خواندیم و دفن كردیم ، حسین در جواب معاویه فرمود: لیكن، اگر دوستان شمـا را بكشم نه آنها را غسل مى دهیم و نه كفن مى كنیم و نه دفن خواهیم كرد (حسین علیه السلام با این جمـله مـعاویه را محكوم كرد یعنى معاویه دوستان على را مؤمن و مسلمان مى داند كه احكام اسلامـى را درباره شان اجرا مى كند و با این عقیده آنها را بدون جرم به قـتـل مى رساند) معاویه منتهى درجه كوشش خود را در دشمنى با دوستان على بكار برد و به هر نحو ممكن با آنها تصفیه حساب كرد كه ما به چند نمونه از آنها اشاره مى كنیم :

1 ـ بزرگـان آنان را مـانند حجربن عـدى و عـمـرو بن حمـق خـزاعـى و صیفـى بن فسیل را اعدام كرد.
2 ـ عده اى را مانند میثم تمار به دار آویخت و مثله كرد.
3 ـ عده اى را زنده بگور كرد.
4 ـ خانه افرادى از شیعیان على علیه السلام را خراب كرد.
5 ـ براى زنان شیعه ایجاد ترس و رعب مى نمود مخصوصا زنانى كه در جنگ صفین با على علیه السلام بودند مانند: زرقاء دختر عدى بن حاتم و ام الخیر با رقیه و سوده بنت عـمـاره و ام البراء و بكاره هلالیه ، اروى بنت حارث و دارمیه حجونیه ، به فرماندارانش نوشت كه زنان را جلب كرده به شام بفرستد، معلوم است براى یك زن چقدر سخت مى گـذرد كه او را از شهرى به شهرى آنهم با وسائل آن روز جلب كنند به ویژه آنكه وسیله مامورین مرد انجام گیرد.
6 ـ به استانداران و فرمانداران اعلان كرد: گواهى دوستان على را در محاكم نپذیرند.
7 ـ همـچـنین طى بخـشنامـه اى دستـور داد حقـوق یاران عـلى را از بیت المال قطع كنند.
8 ـ حدود پنجاه هزار نفر از شیعیان را به خراسان یعنى ایران امروز تبعید نمود.
چون حسین علیه السلام از رفتار معاویه احساس خطر بیش از حد را نمود آن نامه تاریخى را براى معاویه نگاشت كه در آن اعمال و خلافكاری هایش را یادآور شد و او را به اعمالش توبیخ كرد. 2
3 ـ احیاى اهل بیت
یكى از كارهاى مـعـاویه این بود كه به هر طریق مـمـكن مـى كوشید تـا نام و یاد اهل بیت رسول اللّه را مـحو و نابود كند و آثـار و فضایل و مناقب آنان را ریشه كن نماید، از جمله راه هایى كه معاویه براى رسیدن به این هدف در پیش گرفته بود اینهاست :

1 ـ وضع و جعل اخبار و احادیث از زبان رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم در پائین نشان دادن مقام آنان .
2 ـ مى كوشید تا جامعه مخصوصا نسل نو را دشمن خاندان پیغمبر تربیت كند.
3 ـ هر كه فـضائل على علیه السلام و خاندانش را ذكر مى كرد با سخت ترین عقوبات كیفر مى داد!
4 ـ به استـانداران و فـرمـانداران دستور داده بود تا بر منابر و خطبه هاى نماز جمعه اهل بیت را لعن و سبّ (دشنام ) نمایند!
حسین عـلیه السلام در كنفـرانس سیاسى بزرگـى كه در مـكه مـكرمـه تـشكیل داد و مـسلمـانان سراسر كشور اسلامى آن روز شركت داشتند مردم را از هدف شوم معاویه كه مى خواهد موقعیت اسلامى اهل بیت را ساقط نماید آگاه ساخت .
حسین عـلیه السلام كه شنیدن سبّ پدر بزرگوارش در منابر از هزار بار مردن برایش دشوارتـر بود براى رسیدن به مـیدان جهاد و شهادت در راه خدا پر میكشید و لحظه شمارى میكرد، پس حسین علیه السلام قیام كرد تا آثار نبوت و خاندان پیامبر را احیا كند و موقعیت اسلامى آنان را بازگرداند. 3
4 ـ از بین بردن بدعت
یكى دیگـر از كارهاى حكومت اموى در برابر اسلام ایجاد بدعت و نشر آن بود تا بدین وسیله اسلام را تـحریف و از مـسیر صحیح منحرف نماید و روش حكومت اموى در این مسیر بدعـت هاى جاهلى را زنده مى كرد تا در مقابل ، سنت هاى اسلام را از بین ببرد چنانكه امام علیه السلام در نامه اى كه براى مردم بصره نگاشت به این حقیقت اشاره كرد:
فـانّ السنة قـد امـیت و البدعـة قـد احییت همـانا سنت رسول خـدا را بدست فـرامـوشى سپـردند و بدعـت ها را زنده كردند، یا در نقـل دیگـرى است ؛ فانى ادعوكم الى احیاء معالم الحق و اماتة البدع ; شما را به زنده كردن مـعـارف اسلامـى و از بین بردن بدعـتـها دعـوت مـى كنم .4 و بهمین دلیل حسین عـلیه السلام قـیام كرد تـا رسوم جاهلیت را ریشه كن ساخته و سنت جدش رسول خدا صلى الله علیه و آله را احیا نموده و در میان جامعه اسلامى رواج دهد.
|
ضرب المثل های سیستانی
انسان وقتي پاي صحبت مردم سخنورخوش بيان وخوش ذوق ودرعين حال محروم سيستان مينشيندوبه ضرب المثل هاي رايجي كه درحين گفتار متكلم مطرح ميشودگوش فراميدهد چنان شيفته وفريفته وي ميشودكه گويي سعدي شيرين سخن رادرپيش روداردالبته مطرح نمودن ضرب المثل درادبيات كشورپهناورايران مصطلح است امااصالت نظم ونثر فارسي قديم درتكلم رايج سيستانيهابه نحوچشم گيري محفوظ وبرقرارمانده واين باب سخنوري كه مطلوب سرزمين سيستان است نسل به نسل تابه امروزنقل قول
هركَه صَبركُنَه خوارِنْمِشو
كسي كه صبوراست خواري وتنگدستي رالمس نمي كند.
هركَه صبردارَه گنج دارَه
صبرنزدهركسي بمانندگنج است
مُلْكِ خداتنگ نِيَهْ پُويِ گَدالَنگ نِيَه
براي گداي تندرست وصحت العضو ملك خدابسياراست
گَدااگَه وَتختِ شائي بَرشيِنَه بازگَدايَه
ميخواهدعقده گدازاده رابرساندولي عكس آنهم ثابت شده
اَمقه بْكاركِه بِتْني دْروكُني
كارنيكوكردن ازپركردن است نيك راخوبي وبدرابدي بود
كَسِي كِه دارَه خيِ نادارقومي نْدارَه
ثروتمندقوم وخويش نمي شناسدياسوارراغم پياده نيست
طْمَع كارشوبِي شُمْ مِي مُونَه
طمع بيش ازحدممكن است فاجعه آفرين باشد
بارِكَجْ وَسَرْنْمِي رِيَه
باركج به منزل نرسديادروغگورسواشود
باكَلُوبْسازُووَدِه بْتازْ
ضرب المثل معروف كه باكدخدا(كلان)بسازوبه ده بتاز
اُوبارِشْ وَدَنِ گُربِه سْيَه نِيَه
اگرگربه سياه بگويدباران نبارد
دِنْدُونِ اسبِ پِش كَشَ نْمِشْمارِه
پيش كش به مفهوم شيربهاست مقصوداينست كه اگر اسب اهدايي پيرباشدسن وسالش راروي دندان نگاه نكنندكه كسرشان باشد
كِشْت وكارِپِدَرُودرُوداسِ فَرزِنْدونَه
مشت نمونه خرواراست هرچه هستيم پدران ماهمين بودندويابه كسراي گفتندديگران كاشتندماخورديم مابكاريم ديگران بخورند
هركَه صَبركُنَه خوارِنْمِشو
كسي كه صبوراست خواري وتنگدستي رالمس نمي كند.
هركَه صبردارَه گنج دارَه
صبرنزدهركسي بمانندگنج است
مُلْكِ خداتنگ نِيَهْ پُويِ گَدالَنگ نِيَه
براي گداي تندرست وصحت العضو ملك خدابسياراست
گَدااگَه وَتختِ شائي بَرشيِنَه بازگَدايَه
ميخواهدعقده گدازاده رابرساندولي عكس آنهم ثابت شده
اَمقه بْكاركِه بِتْني دْروكُني
كارنيكوكردن ازپركردن است نيك راخوبي وبدرابدي بود
كَسِي كِه دارَه خيِ نادارقومي نْدارَه
ثروتمندقوم وخويش نمي شناسدياسوارراغم پياده نيست
طْمَع كارشوبِي شُمْ مِي مُونَه
طمع بيش ازحدممكن است فاجعه آفرين باشد
بارِكَجْ وَسَرْنْمِي رِيَه
باركج به منزل نرسديادروغگورسواشود
باكَلُوبْسازُووَدِه بْتازْ
ضرب المثل معروف كه باكدخدا(كلان)بسازوبه ده بتاز
اُوبارِشْ وَدَنِ گُربِه سْيَه نِيَه
اگرگربه سياه بگويدباران نبارد
دِنْدُونِ اسبِ پِش كَشَ نْمِشْمارِه
پيش كش به مفهوم شيربهاست مقصوداينست كه اگر اسب اهدايي پيرباشدسن وسالش راروي دندان نگاه نكنندكه كسرشان باشد
كِشْت وكارِپِدَرُودرُوداسِ فَرزِنْدونَه
مشت نمونه خرواراست هرچه هستيم پدران ماهمين بودندويابه كسراي گفتندديگران كاشتندماخورديم مابكاريم ديگران بخورند